Guide för att färga en ratt
Här går vi igenom steg-för-steg hur man går tillväga när man ska bättra på färgen, eller helt färga om en sliten läderratt. Ratten vi ska snygga till nedan sitter i en Maserati som gått ca 10000 mil och den är mycket sliten. Vi kommer att färga om hela ratten, dvs de delar av ratten som är i läder. Vi färgar inte om själva rattkonsollen, knappsats och airbag i mitten (som för övrigt är skadad och ska bytas i denna bil).
Steg 1 - Preparering: Om ratten som i vårt exempel är mycket sliten, så mycket att ytskiktet är bortslitet och det har blivit "en kant" mellan ytskikt och den bortslitna ytan, så börjar vi med att försiktigt slipa ner alla ojämnheter med ett fint slippapper. I detta fall använder vi först finhetsgrad 400 och därefter 1200.
Steg 2 - Rengöring: Ratten rengörs grundligt, först med Ultra Clean Läderrengöring och därefter Alcohol Cleaner. Det sistnämnda tar bort gammalt fett och vax och är viktigt för att få bort alla fetter och annat från händer som hållt i ratten genom åren. Detta är ett mycket viktigt moment, eftersom färgen fäster dåligt på smuts, fett och dylikt. Som synes är ratten riktigt smutsig. Eftersom den är svart så syns inte alla avlagringar, men de finns där garanterat och måste bort innan man lägger på läderfärgen.
Steg 3 - Maskering: Eftersom ratten i vårt fall sitter monterad i bilen och vi väljer att inte plocka ut airbag, så gör vi en noggrann maskering först. Därefter täcker vi över instrumentpanel och mittkonsoll, exempelvis med ett gammalt lakan. Vi kommer att använda oss av en airbrush och vi vill försäkra oss om att det inte kommer någon läderfärg på andra ställen än där vi vill ha den. Egentligen bör man maskera även framrutan, men här får man göra en avvägning, då det även är nödvändigt med ljus. Vi väljer att inte maskera rutan, vi torkar av den ordentligt direkt efter infärgningen istället.
Steg 4 - Infärgning: Nu är det dags att lägga på läderfärg på ratten. För att öka vidhäftningen och slitstyrkan lägger vi först på ett par lager av en primer, Adhesion Promoter. Man kan välja att lägga på primer, läderfärg och läderfinish med svamp, men eftersom vi har en airbrush använder vi denna. OBS! Om man använder svamp är det extra viktigt att det får torka mellan varje lager, eftersom färg och/eller finish kan lossna från ytan när man påför nästa lager om det inte är riktigt torrt. När primern torkat lägger vi på läderfärg Black HC i tre lager med en airbrush. Vi använder en hårfön för att snabba upp torkprocessen mellan varje lager. Därefter lägger vi på lika många lager av Leather Finish. Vi väljer glansen Satin, som ger en fin läderkänsla. Vi tillför härdare Cross Linker Eco i finishen, på så sätt ökas slitstyrkan ytterligare. Det är nödvändigt eftersom en ratt utsätts för mycket slitage från svettiga och smutsiga händer, som ibland dessutom är smyckade med vassa ringar.
Efter att första lagret med finish torkat, sätt dig och känn över rattens yta med händerna om du kan hitta några ojämnheter, exempelvis dammkorn eller annat. Detta kan vara mycket irriterande om de inte avlägsnas, ratten ska vara jämn och slät. Använd ett fint slippapper (t.ex med finhetsgrad 1000) för att försiktigt slipa ner alla irritationsmoment. Lägg därefter på ytterligare ett par lager av finish.
Nu är ratten färdig! Ta försiktig av maskering och glöm inte att torka av framrutan. Låt torka några timmar, helst över natten, innan du använder bilen. När det gått ett par dagar rekommenderar vi att ni lägger på en skyddskräm på ratten, den skyddar både mot nedsmutsning och slitage.